miercuri, 6 ianuarie 2010

Eroina interbelica

In orele de asteptare intru recoltarea sangelui meu gluconizat, m-am imprietenit si mai bine cu Jeni Acterian, cea de 17 ani. Am implinit 18 cu ea, caci ceasurile s-au tot derulat. La un moment dar am crezut ca o sa lesin pe scaunul ala cu tomul in brate, pierduta in gradina de vara a lui Jeni, sub caisii pe care doar pomenindu-i imi facea sa ploua in gura.
Spre seara m-am intors catre inceputul de secol si m-am bucurat primindu-mi cadoul - cateva fotografii din revista Luceafarul, de la 1905. O sa povestesc si despre asta, acum am fost doar atatata strasnic de un domn care stie cat de mari sunt lucrurile mici pentru mine.
Dar sa revin la Jeni. Fata asta tanjea dupa o iubire, atat. Citea extrem de mult si variat, o parte dintre lecturile ei nu imi suna nicicum, sunt desiguri si scriitori celebrii enumerati, nu pot sa spun cum mi s-a luminat fatza cand Jeni a primit carte de la Eliade, cu dedicatiune scrisa de mana lui M. Si in timp ce ea povestea, mi-am dat seama ca o parte dintre aceste carti, nume insirate cu explicatii in josul paginii (apropos, ce bizar, explicatiile sunt in franceza, parca cineva a dat asa copy-paste) imi sunt familiare. Eugen Lovinescu "Mite" de exemplu..o carte mica, copertile roshii. Si mi-am cautat in minte si acum ma ridic si ma uit pentru ca altfel nu voi dormi toata noaptea!
Iata-o. Eugen Lovinescu "Mite", editura Adevarul, editia II. 10.000 lei vechi, una dintre multele mele achizitii de la anticariatul dela metroul Universitate. Si langa ea, dragele mele carti vechi, o parte necitite inca, cumparate dintr-un salar de mizerie, alese dupa miros si rasfoite pret de cateva minute. Cred ca m-am folosit mereu de carti pentru a ma intoarce in timp.

Francois Coppee cu o "Poveste trista" din colectia Biblioteca pentru toti, anul 1930. Si la finalul cartii o pagina de "advertising" - "Volumasul, care desi dublu se vinde numai cu 8 lei si se gaseste la toate librariile, vine ca un omagiu acestei glorii a literaturii franceze si se cade sa nu lipseasca din manele nimanui" - reclama pentru "Moartea inamorata"a lui Theophile Gautier.

A. Vlahuta cu "Iubire" - volumul de poezii scrise intre 1888-1895, tot Biblioteca pentru toti.

Prima lectie

Taci ca doarme papusa!
MIMI

(si nota mea - Mimi e Margareta, fica-sa)

În colţişorul ei, stăpână
Pe-un vraf de jucării stricate,
Din cărţi de joc, din hârtioare
Ea-şi face parcuri şi palate;

Vorbeşte, râde cu păpuşa...
Ce fericite-s amândouă
Că s-a putut, din vechi nimicuri,
Zidi o-mpărăţie nouă!

Păpuşa n-are nas, e cheală,
Ş-un braţ din umăr îi lipseşte,
Dar Mimi-o vede tot frumoasă:
Căci ea e mamă, ş-o iubeşte.

Stau şi mă uit, cu câtă grijă
A rezemat-o de-o cutie,
Şi-i duce bunătăţi la gură
Cu linguriţa, ş-o îmbie:

Aşa, papă frumos, fii gigea,
Papă cu mama, să creşti mare...
Apoi o şterge, o sărută
Şi-i pregăteşte de culcare:

Într-un pantof i-aşterne cârpe,
Îi face loc ş-o cuibăreşte:
Închide ochii şi fă nani.
Păpuşii nu-i e somn... scânceşte...

E răsfăţată, vrea să-i cânte,
Şi basme de-ale ei să-i spună...
O, e un chin pân s-o adoarmă.
Noroc că-i Mimi mamă bună!

Să nu te-ncerci s-o iai în braţe,
Ori s-o săruţi, că nu se lasă;
Ce-i ea, copil? Nu-şi vede capul
De supărări, de griji, de casă...

Mă umflă râsul... ce drăguţă-i
În demnitatea ei de mamă!
Şi cuget la o viclenie:
Te fac eu să mă bagi în samă!...

Pe-ascuns, din buzunarul hainei
Mă fac că scot o păsărică,
Şi-ncep să-nşir ce pene are,
Cât de frumoasă e şi mică...

Ce bine-mi pare că nu-i nime
Să vadă ce am eu aici!...
Dar cine-o fi? Aud prin casă
Un tropot de picioare mici.

Mă-ntorc. Cu ochii mari şi limpezi
Mă farmecă, linguşitoarea!
Ce cauţi, mamă de păpuşă,
Fudula mea de-adineoarea?

Se uită după păsărică,
Şi i se pare c-o şi vede;
Degeaba-i spun c-am amăgit-o,
C-am vrut să râd de ea... nu crede.

Cerşind, mânuţele-şi întinde
Şi de genunchii mei s-agaţă...
De-ai şti tu păsărica asta
Ce adevăruri te învaţă!

Nu aveam cum sa nu impart asta cu voi:)) Urmeaza o carte de capatai "Ce trebuie sa stim despre bolile molipsitoare" care desigur concureaza cu o carte celebra pe care inca nu am pus mana, dar despre existenta careia am aflat si am incercat si o timida documentare internauta..celebra carte a doctorului Ygrec:)) sursa..tot Sibiu daca nu ma insel, incerc sa ma prind de unde am cartea..
Urmeaza Chateaubriand. Opere. Fara an.
Din 1925 - HP Bengescu cu "Romanta provinciala". Apoi 1935 - Le Rire, essai sur la signification du comique par Henri Bergson. De la 1897 Studii critice a lui Dobrogeanu-Gherea, volumul III.
"Plecat fara adresa" a lui Cezar Petrescu, scris la 1930 - am citit jumatatea apoi probabil ca am renuntat la mersul cu metroul si am uitat de bietul roman..Cred ca asta se petrecea prin anul 2002?!
Am mai gasit un Vasile Pop, o culegere de nuvele "Mai tare ca iubirea" de pe la 1930, cetita de C.C Tulescu la 16.V.1933 si de S. Lenuta la 3.XII.1931. De mine inca nu din pacate..

Cele doua comori ale mele sunt insa o carte in doua variante. Knut Hamsun. Foamea in limba romana si varianta in limba franceza, ambele cu prefata de Octave Mirabeau. Cea in limba franceza e din 1926. Superba carte..Si Jeni citise un Hamsun dar nu stiu ce..Am nevoie de o casa cu gradina si banca, sa stea copila intr-o copaie si sa doarma la umbra si eu sa citesc. Si sa fie 1930.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu